Ana içeriğe atla

RENKLERİN İNSAN ÜZERİNDEKİ ETKİSİ



Çevremiz de gördüğümüz nesneleri dikkatli bir şekilde incelediğimiz de benzer amaçlarla kullanılanların genel de aynı renklerde olduğunu görmekteyiz. Birbirinden farklı firmalar, farklı ürünler üretirken aynı renkleri ağırlıklı olarak kullanması, firmaların, renklerin insan psikolojisi üzerinde etkisinden faydalandığını göstermekte.

Örnek vermek gerekirse;
  • Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram, Google+ gibi sosyal ağlar da mavi belirgin bir şekilde kullanılmakta.
  • Vbulletin, Smf, Mybb gibi forum scriptlerinin default temalarında yine mavi renk belirgin bir şekilde kullanılmakta.
  • Evler de kullanılan dolaplar da ve yerlere döşenen parkeler de kahverengi belirgin bir şekilde kullanılmakta.
  • Lokantalarda ki menülerde ve gıda ambalajlarında kırmızı renk belirgin bir şekilde kullanılmakta.
  • Bilgisayarlarda ve televizyonlarda ise genelde siyah renk belirgin bir şekilde kullanılmakta.

Örneklerden de anlaşılacağı gibi renkler gördüğümüzden daha fazlasını ifade etmekte.

MAVİ

  • İnsana rahatlık ve huzur veren, dinlendirici bir renktir.
  • Gökyüzü ve denizler buna en güzel örnektir. Mavi gökyüzü ve deniz; özgürlüğü, huzuru ve sonsuzluğu ifade eder.
  • Mavi rengi seven insanlar genellikle sakin, düzenli, güvenilir, sadakat sahibi, barışçıl ve içe dönüktür.
  • Dinlenme mekanları ve yatak odası için uygundur. Sakinleştirici etkilerinden dolayı çalışma mekanlarında kullanılmamalıdır.
GRİ
  • Uzlaştırıcıdır. 
  • Yoğun kullanılırsa bunaltıcı olabilir.

KIRMIZI

  • En sıcak renk kırmızıdır. Kırmızı renk fiziksel anlamda hareketliliği, dinamizmi ve gençliği; duygusal anlamda ise mutluluğu, azim ve kararlılığı ifade eder.
  • Bir nevi gücün ve azmin simgesidir. İnsanı harekete geçirir. Hareketliliğin ve azmin ihtiyaç duyulduğu yerlerde kırmızı kullanılması uygun olabilir.
  • Kırmızı renk iştah açıcı olmasının yanında zaman kavramını da unutturmakta ve uykuyu kaçırıcı etkilere de neden olmaktadır.
  • Bu nedenle, özellikle yemek odalarında ya da lokantalarda tercih edilebilir.

SİYAH

  • Işığı emen ve yok eden siyah, hüznü, yalnızlığı, sıkıntıları ve endişeleri hatırlatarak karamsarlığı arttırıcı etkiler gösterebilir
  • Siyah renk aynı zamanda, gücü, soyluluğu, ağırbaşlılığı, hırsı ve tutkuyu ifade eder.
  • Gücü ve soyluluğu çağrıştırdığı için makam araçlarında en çok kullanılan renktir.
  • Siyah renk, hakim olduğu ortamlara gizem katar.
  • Karamsarlığı arttırabileceğinden özellikle çocuk odalarında kullanılmamalıdır.
  • Dikkatin dağılmasına engel olarak konsantrasyonu arttırmaya yardımcı olabilir.
  • Bu yüzden bilgisayar, televizyon gibi elektronik eşyalar da konsantrasyonu dağıtmamak amacıyla siyah renk kullanılmaktadır.

BEYAZ

  • Saflığın ve temizliğin simgesidir. Huzur ve güven verir. Düşünce gücünü arttırır.
  • Bu yüzden hastanelerin iç kısmı beyaz renklere boyanır ve ilaç kutularında da aynı şekilde beyaz renk kullanılır.
  • Soğuk kanlılığı, asaleti, masumiyeti, istikrarı ve devamlılığı temsil eder.
  • Beyaz rengi seven insanlar genellikle, temizliği, aydınlığı ve düşünmeyi seven, hayal dünyası geniş, soğuk kanlı ve uzlaşmacı kişilerdir.

SARI


  • Sarı, ışığın, sevincin, üretim ve verimliliğin rengidir. İnsana sevinç ve coşku verir.
  • İlham vericidir. Bilgiyi ve bilgeliği ifade eder.
  • Sarı renk sıcak bir renk olmakla birlikte, yeşile kaçan tonları soğuk bir renk gibi algılanır.
  • Bu nedenle, sarı canlılık ve neşenin rengi olduğu kadar, hüznün ve sonbaharın da rengidir.
  • Bu iki zıt etkiyi de içinde barındırdığı için insanda duygu ve zihin karışıklığına neden olabilmektedir.
  • Bu nedenle çalışma odalarında kullanılması tavsiye edilmez.
  • Sarı rengi seven insanlar ilgi çekmekten ve her şeyin kendi kontrollerinde olmasından hoşlanırlar.

YEŞİL

  • Yeşil, hiç şüphesiz tabiata hâkim olan renktir. İnsana huzur verir ve rahatlatır.
  • İç açıcı ve güven veren bir renktir.
  • Aynı zamanda umudu, yeniliği, gençleşmeyi ve yeniden canlanmayı çağrıştırır.
  • Bu nedenle kremlerin ve cilt bakim ilaçlarının üzerinde yeşil renk kullanılmaktadır.
  • Yeşil rengi seven insanlar genellikle üretken, çevresiyle uyumlu, içten ve doğayı seven insanlardır.
  • Olumsuz etkileri olarak, aşırı rahatlama sonucu umursamazlık, yorgunluk hissi ve tembelliğe neden olabilmesi sayılabilir.

MOR

  • Ruhsal dünyanın rengi olan mor; asilliği, dengeyi, kendine güveni ve dinlendirici duyguları harekete geçirir. 
  • Yaratıcı ve ruhsal özellikler taşıdığından ilahidir ve sanatın rengidir.
KAHVERENGİ

  • Ciddiyet, dayanıklılık, sadelik, dostluk ve metanetin sembolü olarak kabul edilir.
  • Zeminde kahverengi kullanmak toprağın güvenliğini hissettirir.
  • Bu nedenle parkelerde ve dolaplar da dayanıklı ve güvenli hissi uyandırdığı kahverengi tercih edilir.
  • Kahverengiyi seven insanların duygusal yönleri ağır basar. Sakinliği ve sadeliği severler, fakat yalnızlıktan hoşlanmazlar.

TURKUAZ

  • Dikkatlerin size yönelmesini sağlar. 
  • Bu renkten hoşlananların duygu ve düşüncelerinin saf ve açık olduğu görülür. 
  • Giysilerinizde turkuazı kullanırsanız genç ve dinamik kalırsınız.

LACİVERT

  • Düzenin, uyumun, ruhsallığın ve başarının rengidir. 
  • Bu rengin insanları sadelikten hoşlanırlar. 
  • Sakin ve dingin olma duygularını pekiştirir. 
  • Ciddiyet verir. 
  • Giysilerinizde laciverde ağırlık verirseniz, sadık, dürüst, araştırıcı ve başarılı birisiniz demektir.




NOT: Eğer bilgisayar başında uzun süre zaman geçiren biriyseniz, kişiliğinize uygun renkleri barındıran arkaplanlar kullanabilirsiniz.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

PROBLEM ALANLARINA GÖRE REHBERLİK TÜRLERİ

PROBLEM ALANLARINA GÖRE REHBERLİK TÜRLERİ 1.Eğitsel Rehberlik 2.Mesleki Rehberlik 3.Kişilik Rehberliği Bireyin büyümesinde ve gelişmesinde karşılaştığı sorunları ve problemleri,rehberlikle ilişkili gereksinimleri bakımından 3 ana başlık altında toplamak olasıdır. Bilindiği gibi rehberlik,okullarda bütün öğrencilere yardım götürmeye dönüp,yalnız problemli öğrencileri ele almaz.Bu bakımdan Rehberliği öğrencilerin problemlerine göre çeşitlere ayırmak yoluna gidilmiştir.16 Rehberlik hizmetleri başlangıçta okullarda okuyan gençlerin mesleğe yönelme ve meslek seçme sorunları ile eğitsel sorunların birbiriyle iç içe olduğu görülmüş;böylece rehberlik hizmetlerinde mesleki rehberlik çalışmalarının yanı sıra eğitsel rehberlik çalışmaları da önemli bir yer almaya başlamıştır.Kişisel rehberlik boyutu ise,çağdaş rehberlik uygulamalarının oldukça yeni bir boyutudur.Demokrasi anlayışındaki gelişmeler ve demokraside bireye verilen değer,psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde ...

OKUL REHBERLİK SERVİSİ ÇALIŞMALARI

OKUL REHBERLİK SERVİSİ ÇALIŞMALARI  Öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarına göre rehberlik programının hazırlanması:  Kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki amaçlı bireysel görüşmelerin yapılması:  Herhangi bir konuda yoğun ihtiyaç gösteren ya da sorun yaşayan veya sorun yaşaması muhtemel risk gruplarındaki öğrencilere yönelik her türlü bireysel ya da grupla danışma  Okula uyum problemi yaşayan öğrenci ve velileri ile bireysel görüşmeler yapılması.  Okuldaki risk faktörlerinin tespiti (riskli, parçalanmış aile çocuklar vb öğrencilerin belirlenmesi )  P.T.E ve OTOBİYOGRAFİ sonucu sınıflardaki sorun tespit edilen öğrencilerle, aile ile ve okulda bulunan diğer birim ve kişilerle görüşmeler yapılması  Disiplin problemi çıkartan öğrenci ile görüşerek nedenlerinin anlaşılmasını sağlamak varsa çözüm üretmeye çalışmak.  Öğrencilerin ders başarı durumları ve devam durumlarının araştırılması, nedenlerinin belirlenmesi ve iyileştirme çalışmalarının yapılması  Öğrencilere yönelik eğitsel-mesle...

ÖĞRETİM BASAMAKLARINA GÖRE REHBERLİK TÜRLERİ

ÖĞRETİM BASAMAKLARINA GÖRE REHBERLİK TÜRLERİ 1-Okul öncesi eğitimde rehberlik 2-İlköğretimde rehberlik 3-Orta öğretimde rehberlik 4-Yüksek öğretimde rehberlik Eğitim sistemleri çeşitli öğretim kademelerinden oluşur. İlk, orta ve yükseköğretim kurumları başlıca öğretim kademeleridir. Rehberlik uygulamalarında gerek ülkemizde gerekse batı ülkelerinde uygulamaların diğer öğretim kademelerine oranla ortaöğretim kademesinde daha yaygın ve yoğun düzeye eriştiği görülmektedir. Bu sonuç okulların ve öğrencilerin özellikleri bakımından psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerin en çok ihtiyaç duyulan öğretim kademesinin orta öğretim olduğuna dikkati çekmektedir. Genel olarak hangi eğitim basamağında verilirse verilsin rehberlik hizmetlerinin amaç ve genel ilkeleri değişmez ancak bu genel amaç içinde yer alan alt ve özel amaçlar ve bunları gerçekleştirmede uygulanacak programlar, seçilen etkinlikler kullanılacak teknik ve yöntemler değişebilir. Bu bakış açısına göre farklı ...