Ana içeriğe atla

EV ÖDEVİ VERİLMELİ Mİ VERİLMEMELİ Mİ?

Ev ödevi verilmeli mi verilmemeli mi?



Ev ödevi, eğitim sistemimizin en önemli çıkmazlarından biri. Son zamanlarda ev ödevi verilmeli mi verilmemeli mi tartışmaları yine gündemde. Bu konuda çeşitli yaklaşımlar var. Bunlardan biri, çocuğun okul dışındaki yaşantılarının ödev vb. çalışmalarla doldurulmasının sosyal, psikolojik ve kişilik gelişimini olumsuz etkilediği, okul dışında serbest kalması, oyun oynaması, ailesiyle, arkadaşlarıyla zaman geçirebilmesi gerektiğini savunan yaklaşım. Bir diğer yaklaşım ise eğitimin bir bütün olduğu, okul içi yaşantıların ve okul dışı yaşantıların birbirini tamamlaması gerektiği, ödevlerin öğretimin ayrılmaz bir parçası olduğu, bilginin tekrarlar yoluyla kalıcı hale gelebileceği, okulda öğrenilenin ev ödevleri arcılığıyla pekiştirileceği ve bunun da gerekli olduğunu savunan görüş. Konuyla ilgili bilgi aldığımız  Rehber Öğretmen Sinan Turgut önemli olanın ödevin verilip verilmemesinden ziyade, verilen ödevin niteliği olduğunu söylerken, veliler ise ödevlerin verilmemesinden yana ve verilen ödevlerden dolayı çocuklarıyla ilgilenemediklerinden şikayetçi.

‘ÖDEVİN AMACI, NİTELİĞİ ÖNEMLİ’

“Ev ödevleri verilmemelidir yaklaşımı, çocuğun belli başlı ihtiyaçlarına işaret etmekle birlikte eğitim öğretim açısından bakıldığında eksik ya da sorunludur” diyen Turgut, “Bununla birlikte ödev verilmelidir yaklaşımının da ödevin amacı, niteliği, miktarı, değerlendirilmesi boyutu, öğrencinin konu hakkında bilgilendirilmesi, ebeveynin bu konudaki sorumlulukları ve sınırları konularında eğitilmesi ya da bilgilendirilmesi, verilen ödevlerin çocuğu bıktırmaması gibi konularda ayrıntılı olmasına ihtiyaç bulunmaktadır” dedi.

‘GERİBİLDİRİM YAPILMALI’

Ev ödevi verilmesinin doğru olduğunu fakat temel noktalara dikkat edilmesi gerektiğini vurgulayan Turgut şu hususlara dikkat çekti: “Ev ödevleri uyarıcı, yaratıcılığı geliştirici olmalı ve öğrencinin bireysel farklılıklarını göz önüne almalıdır. Çocuğu ve ebeveyni bıktırıcı nitelikte olmaması gerekir. Ödevin yapılabilmesi için gerekli zamanın verilmesi, değerlendirilerek geribildirim yapılması gerekir. Özet olarak, ödevlendirme süreci doğru işletildiğinde, öğrencinin okulda öğrendiğini tekrar etmesi ve kalıcı bilgi haline getirmesi, bir sonraki gün okulda öğrenilecek bilgiye hazırlanması, evde çalışma alışkanlığını kazanması, sorumluluk bilincinin gelişmesi mümkün olacaktır denilebilir.”

‘ÖDEVİ İSTEKSİZ YAPIYORLAR’

İki çocuk annesi bir veli, ödevlerin çocukları erken yaşta bunalttığını ifade etti. “Çocuk gözlem yapmalı, kitap okumalı, yaptığı işten zevk almalı” diyen veli, isteksiz olarak ödev yapan çocukların, ödevden kaçmak için her şeyi yaptığını belirtti. Ev ödevlerinin çocuklara şart olmaması ve ders notu gibi algılanmaması gerektiğini söyleyen veli, “Her çocuk başka başka hayal dünyalarında yaşıyor, erken yaşta çocukların hayal kurmasını engelliyoruz” dedi. Çocuğunun ev ödevine yardımcı olduğunu belirten veli, bu durumun yanlış olmadığını, çocuğunun okuldan sıkılmasını engellediğini savundu.

‘KENDİLERİNE VAKİT AYIRAMIYORLAR’

Kızı ilkokul 3 sınıfta okuyan Yılmaz Arslan, “Sabah erken saatte okula gidiyorlar, akşama kadar okuldalar. Akşam eve geldiklerinde ödevlerini yapmaları için baskı kuruyoruz. Onlar da isteksiz olarak ödev yapıyorlar. Oyun çağındaki çocuklar. Kendine vakit ayıramıyorlar. Okulda verilen eğitimin yeterli olması gerekiyor. Verilen ödev çocuğu kısıtlıyor. Çocuk için hiç de faydalı olmuyor” diye konuştu. 

‘ÇOCUKLARIN ÖDEVLERİNİ BİZ YAPIYORUZ’

İsmini vermek istemeyen bir veli, çocuklarının oyun oynamayı çok sevdiğini fakat sabah erken saatte başlayan dersler yüzünden oyuna vakit ayıramadıklarını ifade etti. Okul dönüşü yorgun olan çocukların kendilerine vakit ayırmak yerine yine derslere yönelmelerini sorunlu bulan veli, "Çocuklar yoğun ödevler yüzünden okuldan çabuk soğuyor, bunu engellemek için ödevlerini biz yapıyoruz. Yardımcı olmak elbette her anne babanın görevi fakat ödevleri bizim yapıyor olmamız, kendimizi kandırmamız anlamına geliyor" dedi. Ödevlerin yanı sıra verilen proje ödevlerinin masraflı olduğunu ifade eden veli, birbirini taklit eden projeler yerine çocukların hayal gücünü genişletecek etkinliklerin yapılması gerektiğini belirtti. Çalışan bireyler olarak mesai sonrası çocuklarla vakit geçirmenin ödevlerden daha önemli olduğunu belirten veli, çocukların çocukluklarını yaşaması gerektiğini vurguladı.

‘BİLGİLERİ HATIRLATAN ÖDEVLER VERİLMELİ’

Ev ödevlerinin çocukları bıktırmaması gerektiğini vurgulayan Rehber Öğretmen Sinan Turgut, “Ödev, çocuklara bilgileri hatırlatmaya yarayan bir araç olarak kullanılmalı. Hafızanın belli aralıklarla tekrara ihtiyacı var. Bunu da ödevlerle yapmak mümkün. Günümüzde öğrencilere verilen ödevlerde, öğrencinin ve ebeveynin sorumluluklarını karıştırması, öğretmenin ödevi değerlendirme yöntemi ve geribildirim süreçlerini eksik gerçekleştirmesi, internet vb. olanakların kullanılma şekli, verilen ödevin bireysel farklılıkları göz önünde bulundurmaması, çevre koşullarının, bilgiye ulaşma olanaklarının dikkate alınmaması gibi bir dizi sorun söz konusudur”değerlendirmesinde bulundu.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

PROBLEM ALANLARINA GÖRE REHBERLİK TÜRLERİ

PROBLEM ALANLARINA GÖRE REHBERLİK TÜRLERİ 1.Eğitsel Rehberlik 2.Mesleki Rehberlik 3.Kişilik Rehberliği Bireyin büyümesinde ve gelişmesinde karşılaştığı sorunları ve problemleri,rehberlikle ilişkili gereksinimleri bakımından 3 ana başlık altında toplamak olasıdır. Bilindiği gibi rehberlik,okullarda bütün öğrencilere yardım götürmeye dönüp,yalnız problemli öğrencileri ele almaz.Bu bakımdan Rehberliği öğrencilerin problemlerine göre çeşitlere ayırmak yoluna gidilmiştir.16 Rehberlik hizmetleri başlangıçta okullarda okuyan gençlerin mesleğe yönelme ve meslek seçme sorunları ile eğitsel sorunların birbiriyle iç içe olduğu görülmüş;böylece rehberlik hizmetlerinde mesleki rehberlik çalışmalarının yanı sıra eğitsel rehberlik çalışmaları da önemli bir yer almaya başlamıştır.Kişisel rehberlik boyutu ise,çağdaş rehberlik uygulamalarının oldukça yeni bir boyutudur.Demokrasi anlayışındaki gelişmeler ve demokraside bireye verilen değer,psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde ...

OKUL REHBERLİK SERVİSİ ÇALIŞMALARI

OKUL REHBERLİK SERVİSİ ÇALIŞMALARI  Öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarına göre rehberlik programının hazırlanması:  Kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki amaçlı bireysel görüşmelerin yapılması:  Herhangi bir konuda yoğun ihtiyaç gösteren ya da sorun yaşayan veya sorun yaşaması muhtemel risk gruplarındaki öğrencilere yönelik her türlü bireysel ya da grupla danışma  Okula uyum problemi yaşayan öğrenci ve velileri ile bireysel görüşmeler yapılması.  Okuldaki risk faktörlerinin tespiti (riskli, parçalanmış aile çocuklar vb öğrencilerin belirlenmesi )  P.T.E ve OTOBİYOGRAFİ sonucu sınıflardaki sorun tespit edilen öğrencilerle, aile ile ve okulda bulunan diğer birim ve kişilerle görüşmeler yapılması  Disiplin problemi çıkartan öğrenci ile görüşerek nedenlerinin anlaşılmasını sağlamak varsa çözüm üretmeye çalışmak.  Öğrencilerin ders başarı durumları ve devam durumlarının araştırılması, nedenlerinin belirlenmesi ve iyileştirme çalışmalarının yapılması  Öğrencilere yönelik eğitsel-mesle...

ÖĞRETİM BASAMAKLARINA GÖRE REHBERLİK TÜRLERİ

ÖĞRETİM BASAMAKLARINA GÖRE REHBERLİK TÜRLERİ 1-Okul öncesi eğitimde rehberlik 2-İlköğretimde rehberlik 3-Orta öğretimde rehberlik 4-Yüksek öğretimde rehberlik Eğitim sistemleri çeşitli öğretim kademelerinden oluşur. İlk, orta ve yükseköğretim kurumları başlıca öğretim kademeleridir. Rehberlik uygulamalarında gerek ülkemizde gerekse batı ülkelerinde uygulamaların diğer öğretim kademelerine oranla ortaöğretim kademesinde daha yaygın ve yoğun düzeye eriştiği görülmektedir. Bu sonuç okulların ve öğrencilerin özellikleri bakımından psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerin en çok ihtiyaç duyulan öğretim kademesinin orta öğretim olduğuna dikkati çekmektedir. Genel olarak hangi eğitim basamağında verilirse verilsin rehberlik hizmetlerinin amaç ve genel ilkeleri değişmez ancak bu genel amaç içinde yer alan alt ve özel amaçlar ve bunları gerçekleştirmede uygulanacak programlar, seçilen etkinlikler kullanılacak teknik ve yöntemler değişebilir. Bu bakış açısına göre farklı ...