Ana içeriğe atla

ÖĞRENCİYİ TANIMA HİZMETLERİ


Öğrenciyi Tanıma Hizmetleri

Öğrenciyi tanıma hizmetleri bir okulda sunulan rehberlik hizmetleri içinde önemli bir yer tutmaktadır. Çünkü öğrencilere etkili biçimde yardımcı olmak için onların birtakım özelliklerini tanımak ve nelere ihtiyaçlarının olduğunu bilmek gerekir. Öğrenciyi tanıma etkinliklerinden elde edilen bilgiler diğer rehberlik etkinliklerine yön verir. Zira, rehberlik programı hazırlamada ve plan oluşturmada dikkate alınan ölçütlerden biri öğrencilerin özellikleri ve ihtiyaçlarıdır. Ayrıca bu bilgiler öğrencilere aktarıldığı sürece öğrenciler kendileri hakkında daha geniş bilgi sahibi olurlar. Böylece “ bireyin kendini tanıması “ işlevi de yerine getirilmiş olur. ( Can,2000, s.57).

Bireyi Tanıma Hizmetleri ile İlgili Bazı Temel Anlayışlar:


  • Bireyleri tanımanın tek amacı ve gereği onların kendilerin, tanımalarına yardımcı olmaktır.
  • Okullarda tanıma hizmetleri tüm öğrenicileri kapsamalıdır.
  • Öğrencileri tanıma hizmetleri mutlaka takım halinde birlikte çalışmayı gerektir.
  • Öğrencileri tanıma hizmetleri süreklidir. (Kepçeoğlu, 1996, s.104).
  • Tanıma hizmetleri ile bireyler hakkında toplanan bilgiler objektif, geçerli ve güvenilir olmalıdır.
Bireyi tanıma hizmetlerinde kullanılan psikolojik ölçme araçlarından elde edilen sonuçları çok dikkatli kullanmak gerekir. (Kepçeoğlu, 1996, s.105).

Okullarda öğrenciler hakkında çeşitli teknik ve araçlarla parça parça toplanan bilgiler, bir bütünlük içinde sınıflandırılmalı, özetlenmeli, öğrencilerle paylaşmak ve gerektiğinde diğer ilgililere sunmak üzere dosyalanmalıdır.

Okullarda öğrenciler hakkında toplanan, özel ve gizli olmayan genel bilgilerden öğrencilerin yanı sıra öğretmenlerin, yöneticilerin ve hatta velilerin de yararlanması sağlanmalıdır.

Bireyleri tanıma hizmetleri sürdürülürken mesleki etik kurallara mutlaka uyulmalıdır. (Kepçeoğlu, 1996,s.106).

Tanıma hizmetlerinde bireylerin bütün yönleri ile tanınması bir ilke olarak benimsenmelidir. (Kepçeoğlu,1996, s.107).

Bireyleri Tanımada Bilgi Toplama Alanları

  • Kişisel Bilgiler
  • Aile ve ev durumu
  • Sağlık ve fiziksel durumu
  • Yetenekler
  • İlgiler
  • Kişilik özellikleri
  • Akademik durum
  • Çevre. (Can, 2002, s.s. 57-59).

Öğrencilere ait toplanan bu bilgiler sistemli ve düzenli şekilde bir dosyaya kaydedilir. Bu bilgilerin çoğu gizlilik düzeyi yüksek olan bilgilerdir. Bu bilgiler ancak öğrencilerin bilgisi ve izni ile öğrencilerin yararına olmak koşuluyla üçüncü kişilere verilebilir. Okul psikolojik danışmanı, sınıf rehber öğretmeni ve okul yönetimi bu bilgilerin gizliliğini sağlamakla yükümlüdürler. (Can, 2002, s. 59).

Öğrencileri tanımada kullanılan çeşitli teknikler vardır. Bunların bir kısmı dışarıdan bilgi toplamaya dayalı olan test, gözlem, dereceleme ölçekleri, olay kadı gibi tekniklerdir. Bir kısmı da öğrencinin kendisini ve çevresini nasıl algılayıp yorumladığını anlamamıza yardımcı olan görüşme, otobiyografi, sosyometri, kimdir bu tekniği gibi tekniklerdir. Bu tekniklerin bir kısmı öğrenciyi tanımak için öğretmenler tarafından kullanılabilir. Öğretmenler, kullanımı uzmanlık gerektirmeyen, kısa süreli bir eğitimle kullanımı öğrenilebilen tanıma tekniklerinden yararlanabilirler. Öğretmenler tanıma tekniklerini kullanırken psikolojik danışman ile işbirliği içinde olmalı ve onun yardımına başvurmalıdır. (Can,2002, s.60).

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

PROBLEM ALANLARINA GÖRE REHBERLİK TÜRLERİ

PROBLEM ALANLARINA GÖRE REHBERLİK TÜRLERİ 1.Eğitsel Rehberlik 2.Mesleki Rehberlik 3.Kişilik Rehberliği Bireyin büyümesinde ve gelişmesinde karşılaştığı sorunları ve problemleri,rehberlikle ilişkili gereksinimleri bakımından 3 ana başlık altında toplamak olasıdır. Bilindiği gibi rehberlik,okullarda bütün öğrencilere yardım götürmeye dönüp,yalnız problemli öğrencileri ele almaz.Bu bakımdan Rehberliği öğrencilerin problemlerine göre çeşitlere ayırmak yoluna gidilmiştir.16 Rehberlik hizmetleri başlangıçta okullarda okuyan gençlerin mesleğe yönelme ve meslek seçme sorunları ile eğitsel sorunların birbiriyle iç içe olduğu görülmüş;böylece rehberlik hizmetlerinde mesleki rehberlik çalışmalarının yanı sıra eğitsel rehberlik çalışmaları da önemli bir yer almaya başlamıştır.Kişisel rehberlik boyutu ise,çağdaş rehberlik uygulamalarının oldukça yeni bir boyutudur.Demokrasi anlayışındaki gelişmeler ve demokraside bireye verilen değer,psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde ...

ÖĞRETİM BASAMAKLARINA GÖRE REHBERLİK TÜRLERİ

ÖĞRETİM BASAMAKLARINA GÖRE REHBERLİK TÜRLERİ 1-Okul öncesi eğitimde rehberlik 2-İlköğretimde rehberlik 3-Orta öğretimde rehberlik 4-Yüksek öğretimde rehberlik Eğitim sistemleri çeşitli öğretim kademelerinden oluşur. İlk, orta ve yükseköğretim kurumları başlıca öğretim kademeleridir. Rehberlik uygulamalarında gerek ülkemizde gerekse batı ülkelerinde uygulamaların diğer öğretim kademelerine oranla ortaöğretim kademesinde daha yaygın ve yoğun düzeye eriştiği görülmektedir. Bu sonuç okulların ve öğrencilerin özellikleri bakımından psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerin en çok ihtiyaç duyulan öğretim kademesinin orta öğretim olduğuna dikkati çekmektedir. Genel olarak hangi eğitim basamağında verilirse verilsin rehberlik hizmetlerinin amaç ve genel ilkeleri değişmez ancak bu genel amaç içinde yer alan alt ve özel amaçlar ve bunları gerçekleştirmede uygulanacak programlar, seçilen etkinlikler kullanılacak teknik ve yöntemler değişebilir. Bu bakış açısına göre farklı ...

OKUL REHBERLİK SERVİSİ ÇALIŞMALARI

OKUL REHBERLİK SERVİSİ ÇALIŞMALARI  Öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarına göre rehberlik programının hazırlanması:  Kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki amaçlı bireysel görüşmelerin yapılması:  Herhangi bir konuda yoğun ihtiyaç gösteren ya da sorun yaşayan veya sorun yaşaması muhtemel risk gruplarındaki öğrencilere yönelik her türlü bireysel ya da grupla danışma  Okula uyum problemi yaşayan öğrenci ve velileri ile bireysel görüşmeler yapılması.  Okuldaki risk faktörlerinin tespiti (riskli, parçalanmış aile çocuklar vb öğrencilerin belirlenmesi )  P.T.E ve OTOBİYOGRAFİ sonucu sınıflardaki sorun tespit edilen öğrencilerle, aile ile ve okulda bulunan diğer birim ve kişilerle görüşmeler yapılması  Disiplin problemi çıkartan öğrenci ile görüşerek nedenlerinin anlaşılmasını sağlamak varsa çözüm üretmeye çalışmak.  Öğrencilerin ders başarı durumları ve devam durumlarının araştırılması, nedenlerinin belirlenmesi ve iyileştirme çalışmalarının yapılması  Öğrencilere yönelik eğitsel-mesle...